Мамаївська громада
Чернівецька область, Чернівецький район
Логотип Diia Герб України
gov.ua місцеве самоврядування України
  Пошук

Про забезпечення пожежної безпеки у природних екосистемах протягом пожежонебезпечного періоду 2025 року

Дата: 21.02.2025 13:30
Кількість переглядів: 131

Фото без опису

Впродовж 2024 року на території Чернівецького району зареєстровано 297 пожеж пов’язаних із загорянням сухої трави на відкритій території. У порівнянні із аналогічним періодом 2023 року виникло 98 пожеж, збільшення складає 203,1%. 

       ​Впродовж 2024 року на  території району зареєстровано  971 пожежа проти 660 у 2023 році, кількість пожеж збільшилась на 47,1 %. Прямі збитки від пожеж протягом 2024 року склали 123010,396 тис. грн, що на 66,9 % більше ніж у попередньому періоді (73713,283 тис. грн). Із загальної кількості пожеж 348 виникло в житловому секторі, що становить 35,8% від загальної кількості пожеж. В порівнянні із 2023 роком кількість пожеж в житловому секторі збільшилась на 17 випадків та становить 5,1 % (331 пожежа у 2023 році). Протягом 2024 року в природних екосистемах на території  Чернівецького району виникло 303 пожежі (що складає 31,2 %), дані пожежі були пов'язані в основному із горінням сухої трави. Побічні збити від пожеж пов’язаних зі спалюванням сухої трави, сухих дерев та сміття на відкритих територіях Чернівецького району склали 96442,029 тис. грн. З метою попередження виникнення пожеж в природних екосистемах інспекторським складом Чернівецького районного управління ГУ ДСНС України у Чернівецькій області протягом 2024 року проведено 196 спільних рейдів за результатами яких до адміністративної відповідальності притягнуто 48 осіб на загальну суму 125,46 тис. грн. Дані кошти спрямовано до бюджетів місцевих рад.

​У зв’язку із наближенням весняно - літнього періоду створюється передумова для утримання надзвичайної пожежної небезпеки протягом  даного періоду. Як наслідок, різко загострюється ситуація із пожежами у природних екосистемах. Щороку вони завдають значного збитку державі, навколишньому середовищу, а швидке неконтрольоване поширення вогню може призвести до знищення житла громадян.Це зумовлюється також тим, що громадяни, впорядковуючи свої земельні ділянки, спалюють листя, суху траву чи залишки сміття (відходів). Як свідчить статистика, загорання сухої трави здебільшого виникає через людський фактор. Для виникнення таких пожеж достатньо необережно кинутого недопалку чи сірника, або необережного поводження з вогнем при розведенні багаття, що може призвести до непоправних наслідків: знищення будівель, матеріальних цінностей та травмування людей.

Крім того, пожежі на полігонах твердих побутових відходів - сміттєзвалищах, також викликають чималий суспільний резонанс, адже несуть загрозу життєдіяльності населення, значно погіршуючи екологічний стан навколишнього середовища через виділення шкідливих продуктів горіння.

​Чернівецьке районне управління  ГУ ДСНС України у Чернівецькій області звертає увагу на те, що за самовільне спалювання сухої рослинності до порушників природоохоронного законодавства застосовуються заходи адміністративного впливу.  

        ​Так, відповідно до статті 77-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення на громадян накладається штраф у сумі від 3060 до 6120 гривень, а на посадових осіб від 15300 до 21420 гривень. За ті ж самі дії, вчинені в межах територій та об’єктів природно-заповідного фонду, на громадян накладається штраф у сумі від 6120 до 12240 гривень, на посадових осіб від 21420 до 30600 гривень. 

Крім того кримінальним Кодексом України передбачено кримінальну відповідальність за знищення майна внаслідок пожеж, зокрема: 

- частиною 2 статті 194 передбачено кримінальну відповідальність за умисне знищення або пошкодження майна, вчинене шляхом підпалу;

- статтею 196 передбачено кримінальну відповідальність за необережне знищення або пошкодження майна, що спричинило тяжкі тілесні ушкодження або загибель людей;

- статтею 245 передбачено кримінальну відповідальність за знищення або пошкодження лісових масивів, зелених насаджень навколо населених пунктів, вздовж залізниць або інших таких насаджень вогнем чи іншим загально небезпечним способом;

- статтею 252 передбачено кримінальну відповідальність за умисне знищення або пошкодження територій, взятих під охорону держави, та об’єктів природно-заповідного фонду;

- статтею 270 передбачено кримінальну відповідальність за порушення встановлених законодавством вимог пожежної безпеки;

- частиною 2 статті 352 передбачено кримінальну відповідальність  за умисне знищення або пошкодження майна службової особи чи громадянина, який виконує громадський обов’язок;

- стаття 113. Диверсія

1. Вчинення з метою ослаблення держави вибухів, підпалів або інших дій, спрямованих на масове знищення людей, заподіяння тілесних ушкоджень чи іншої шкоди їхньому здоров’ю, на зруйнування або пошкодження об’єктів, які мають важливе народногосподарське чи оборонне значення, а також вчинення з тією самою метою дій, спрямованих на радіоактивне забруднення, масове отруєння, поширення епідемій, епізоотій чи епіфітотій, -карається позбавленням волі на строк від десяти до п’ятнадцяти років з конфіскацією майна або без такої.

2. Ті самі діяння, вчинені в умовах воєнного стану або в період збройного конфлікту, караються позбавленням волі строк п’ятнадцять років або довічним позбавленням волі, з конфіскацію майна.

З метою своєчасного запобігання та реагування на надзвичайні події, пов’язані зі спалюванням сухої трави, сміття та відходів на території району Чернівецьке районне управління    ГУ ДСНС України у Чернівецькій області пропонує : 

1. Розглянути на засіданні місцевої комісії з питань ТЕБ та НС питання щодо забезпечення пожежної безпеки у природних екосистемах протягом пожежонебезпечного періоду, заборони спалювання сухої трави і залишків рослинності на сільгоспугіддях, вздовж доріг, та розведення багать на полях, поруч з лісовими масивами на територіях приватних садиб та присадибних ділянках що межують з територіями природно-охоронного фонду та наголосити про адміністративну та кримінальну відповідальність, яка настає за вчинення даних правопорушень;

2. Керівникам підприємств, установ, лісокористувачам, сільськогосподарських підприємств спільно з старостинськими округами, Національною поліцією, Державною екологічною інспекцією Карпатського округу, посилити інформування щодо протидії пожежам у приватному житловому секторі та природних екосистемах, у тому числі:

- заборони спалювання сухої трави і залишків рослинності на сільгоспугіддях, вздовж доріг, поруч з лісовими масивами на територіях приватних садиб, очерету у водоймах та сміттєвих відходів на території сміттєзвалищ;

- ліквідації звалищ сміття, побутових і виробничих відходів у лісах, лісозахисних смугах, торфовищах і на прилеглих до них територіях;

- очищення лісових масивів від захаращень, у першу чергу, тих, що прилягають до населених пунктів, у межах просік під повітряними лініями електропередач, нафто-газопроводів;

- попередити власників земельних ділянок де виникали випадки загоряння сухої трави про адміністративну та кримінальну відповідальність;

- у разі виявлення порушень чинного законодавства вживати передбачені законодавством заходи адміністративного впливу;

- забезпечити інформаційно-роз’яснювальну та профілактичну роботу серед населення шляхом проведення бесід, роз’яснень та розповсюдження
агітаційних матеріалів за допомогою друкарської або графічної продукції
(листівки, пам’ятки, плакати, буклети, брошури, тексти застереження та
звернення до населення), а також доведенням розʼяснень, застережень та
звернень через друковані (газети, журнали) та транслюванням через електронні
засоби масової інформації (радіо, телебачення та інтернет-ресурси), зокрема, на
об’єктах з масовим перебуванням людей, у соціально-побутових, комунальних,
медичних, громадських установах, закладах освіти, культури, промислових
підприємствах, авто- та залізничних вокзалах, громадському транспорті,
поштових та банківських відділеннях, КЖРЕП, ЖЕУ, ОСББ, у приміщеннях
адміністративних будинків, ринках, торгово-розважальних комплексах, місцях
масового відпочинку громадян тощо;   

3. Лісокористувачам підтримувати у постійній оперативній готовності наявні сили і засоби, для своєчасного реагування у разі виникнення лісових пожеж на території лісового фонду та створити необхідний резерв паливно-мастильних матеріалів, для забезпечення техніки, що залучається до гасіння пожеж в екосистемах;

4. Лісокористувачам забезпечити взаємодію з підрозділами місцевої пожежної охорони, місцевими пожежними командами, лісопожежними командами, добровільними пожежними дружинами щодо реагування на надзвичайні ситуації та відпрацювати порядок їх залучення, у місцях з масовим перебування людей організувати висвітлення соціальної реклами та розміщення листівок, плакатів щодо дотримання правил пожежної безпеки в побуті;

​5. Налагодити співпрацю з органами ДСНС, Національної поліції, Держекоінспекції щодо негайного реагування на випадки спалювання сухої рослинності поблизу лісових масивів, населених пунктів, котеджних містечок, дачних і садових товариств, розміщених поблизу сільськогосподарських угідь, сміттєзвалищ та у лісових масивах, а також щодо вжиття заходів реагування до порушників у відповідності до чинного законодавства;

​6. Із залученням засобів масової інформації організувати проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи серед населення щодо дотримання заходів пожежної безпеки під час перебування у лісових масивах, лісосмугах, на торфовищах, сільськогосподарських угіддях, присадибних ділянках та недопущення спалювання сухої рослинності, стерні, сміття, а також під час влаштування та використання сміттєзвалищ, в обов’язковому порядку до проведення даної роботи залучати членів місцевої пожежної охорони та добровільної пожежної охорони;

​7. Провести обладнання сільських населених пунктів пристроями для подавання звукових сигналів з метою оповіщення людей на випадок пожежі та створити запас води для цілей пожежогасіння; влаштувати захисні протипожежні смуги навколо населених пунктів, котеджних містечок, дачних і садових товариств, розміщених поблизу та у лісових масивах, та підтримання їх у належному стані впродовж усього пожежонебезпечного періоду; вжиття в межах повноважень невідкладних заходів з ліквідації тимчасово утворених і стихійних сміттєзвалищ у природних екосистемах;

​8. З метою ефективного виявлення порушників та належного здійснення рейдів, моніторингу із запобігання виникненню та гасіння пожеж у лісових масивах, сільськогосподарських угіддях, територіях та об’єктах природно-заповідного фонду та інших відкритих ділянках місцевості, що перебувають у сфері їх управління, передбачити можливість під час проведення рейдів використання БПЛА;

​9. Протягом пожежонебезпечного періоду здійснювати інформування населення про дотримання вимог пожежної безпеки, у тому числі щодо заборони випалювання сухої рослинності, правил поведінки у пожежонебезпечний період та недопущення використання вогню в місцях, прилеглих до лісових масивів і лісопаркових зон тощо, шляхом запровадження постійних рубрик у засобах масової інформації, інформаційно - комунікаційних технологій, аудіовізуальних та інтерактивних засобів і соціальної реклами, інтернет-ресурсах , розміщення плакатів, буклетів, білбордів, листівок, текстів застережень та звернень до населення; розміщення зазначеної вище інформації на власних сайтах, у тому числі офіційних сторінках у соціальних мережах. Особливу увагу приділити висвітленню роботи підрозділів місцевої пожежної охорони та добровільної пожежної охорони;

10. Головам територіальних громад, старостинським округам, депутатам та волонтерам :

-  встановити постійний моніторинг обстановки в природних екосистемах для своєчасного виявлення пожеж з метою забезпечення своєчасного та оперативного інформування структурних підрозділів ГУ ДСНС України у Чернівецькій області про виникнення пожеж у лісових масивах, на території сільськогосподарських угідь та відкритих територія населених пунктів;

- створити рейдові групи з числа депутатського корпусу, членів добровільних протипожежних дружин, інших добровільних формувань створених в межах громад, активних громадян та волонтерів для виявлення фактів пожеж та ймовірно встановлення осіб причетних до виникнення;  

- привести у боєздатний стан пожежні автомобілі, мотопомпи та іншу техніку пристосовану для цілей пожежогасіння, укомплектування їх пожежно – технічним інвентарем та засобами зв’язку;

- попередити власників земельних ділянок де виникали випадки  загоряння сухої трави про адміністративну та кримінальну відповідальність;

- розробити комплекс заходів щодо попередження виникнення пожеж та мінімізації їх наслідків у 2025 році; 

- забезпечити виконання вимог Закону України «Про благоустрій населених пунктів» на ввірених  Вам територіях.  

 

Тимчасово виконуючий обов'язки начальника Чернівецького районного управління                                           Богдан СОЛЬСЬКИЙ  


« повернутися

Код для вставки на сайт

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій

Зареєструватись можна буде лише після того, як громада підключить на сайт систему електронної ідентифікації. Наразі очікуємо підключення до ID.gov.ua. Вибачте за тимчасові незручності

Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь